• يکشنبه ٢٩ بهمن ١٤٠٢-١٢:٢٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٤٦٧
شمس‌احسان تأکید کرد:7-216

ضرورت تدوین شاخص‌های تصمیم‌سازی در حوزه اجتماعی و فرهنگی

عضو شورای اسلامی شهر تهران، بر ضرورت تدوین و به‌کارگیری شاخص‌های بهینه تصمیم سازی در حوزه اجتماعی و فرهنگی با توجه به احکام برنامه چهارم مدیریت شهری تأکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، زهرا شمس‌احسان عضو شورای اسلامی شهر تهران در دویست و شانزدهمین جلسه شورا طی تذکری، در خصوص شاخص های تصمیم سازی در حوزه های اجتماعی و فرهنگی تهران، اظهار داشت: مجموعه مدیریت شهری تهران میراث‌دار بخش گسترده‌ای از ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی نهفته در بافتار و ساختار شهری تهران بوده که همواره در دهه‌های اخیر  برای بهره‌مندی همه شهروندان از این ظرفیت ها تلاش شده است. 
شمس‌احسان افزود: با این وجود هنوز ساز و کار مطلوبی برای احصای شاخص‌های اجتماعی و فرهنگی گویا، پاسخگو و ملموس، هم‌تراز با سایر حوزه ها (مانند مالی، حمل و نقل، فنی و عمرانی و شهرسازی) وجود ندارد. 
عضو شورای اسلامی شهر تهران‌ گفت: با عنایت به حکم 102 برنامه چهارم با عنوان «ایجاد امکان رصد و پایش آسیب های اجتماعی، تجمیع داده های مرتبط و هوشمندسازی با بهره گیری از رصدخانه شهری و با همکاری سایر نهادها و دستگاه ها»، همچنین حکم 110 از برنامه با عنوان «اجرای کامل سند جامع آماری شهرداری تهران، تولید پیشخوان های اطلاعاتی برای لایه های مدیریتی و توسعه محتوایی رصدخانه شهری تهران طی سال های برنامه» و ارائه گزارش های یک ساله به شوا ضرورت دارد.
وی با بیان اینکه مجموعه مدیریت شهری باید به ترسیم رویکردها و رویه های نوین برای خوانش و تحلیل راستینِ مسائل اجتماعی و فرهنگی در فضای شهری مبادرت ورزد؛ افزود: لازم به ذکر است شاخص های حوزه اجتماعی و فرهنگی به مانند سایر حوزه ها کاملاً عینی نیستند و گردآوری شاخص و تحلیل داده در این زمینه نیازمند روش های کیفی در کنار روش های کمی است.
شمس‌احسان گفت: این شاخص‌ها می‌توانند در ترکیب با تراکم های جمعیتی، پراکنش فضایی زیرساخت‌ها، آسیب پذیری، توزیع فضایی مکان رویدادهای مناطق، دسترس‌پذیری سرانه‌ها، میزان و نوع آسیب‌های اجتماعی در بازه های زمانی روزانه، هفتگی، ماهانه، سالانه باشد. 
 عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: شهردار تهران ضمن ارائه میزان پیشرفت احکام مذکور از برنامه چهارم، با تأکید بر شاخصهای به کار رفته در تحلیل مسائل اجتماعی فرهنگی، در این زمینه اقدامات لازم جهت ارتقای کیفیت و روایی شاخص‌های به کار رفته در تحلیل‌های اجتماعی و فرهنگی شهر تهران را انجام دهد و گزارش مد نظر پیرامون ارزیابی میزان کارآمدی شاخص های موجود و جهت گیری به سوی شاخص های مطلوب را طبق احکام برنامه چهارم، در صحن شورا ارائه دهد.
 
کد خبر: 7-216

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: